• “Vyplatí se mi
    investovat do rozšíření
    distribuční sítě?”

    strategie-distribuce-back2-1404150616.png
  • “Jsem připravený úspěšně
    vstoupit do nového
    odvětví?”

    strategie-expanze-back2-1404151318.png
  • “Opravdu se mi
    vyplatí investovat
    do rozvoje?”

    strategie-investice-back2-1404151341.png
  • “Budu investovat
    nebo snižovat náklady,
    abych zvýšil zisk?”

    strategie-zisk-back2-1404151656.png

Jak na strategii

Strategické řízení je přirozenou součástí řízení firmy. Tak jako je samozřejmostí řídit finance, marketing, obchod nebo provoz, tak je potřeba řídit i strategii ve firmě. Výzkumy ukazují, že ze všech disciplín je právě strategické řízení nejvíce opomíjeno. Strategické řízení se často nevnímá jako nezbytná součást řízení firmy. Pokud už se nějaká strategie definuje, často se strategií míní roční cíle firmy. Ve velkých korporacích se často vypracovává strategický plán, ale jeho implementaci už se nevěnuje dostatečná pozornost.

Nechci zde podrobně rozebírat příčiny výše uvedeného stavu, ale zmíním dvě hlavní.
První je, že majitel nebo vedení firmy nepřikládá strategickému řízení velkou důležitost. Mnohem větší důraz se klade na současné výsledky a současné problémy. A při tom příčina současných problémů leží často v dřívějších špatných rozhodnutích, které nezohlednily strategické směřování firmy, chování konkurence, změny preferencí zákazníků, apod. Jedním z důvodů je také důraz na krátkodobé cíle a výsledky a malá snaha o dlouhodobé budování a udržitelný rozvoj firmy. Pokud někdo vybudoval ziskovou firmu a chce z ní vytěžit co nejvíce bez ohledu na budoucnost, pak strategické řízení zcela jistě nepotřebuje. Pokud ovšem někdo chce budovat trvale ziskovou firmu, tak na dynamickém trhu zcela jistě potřebuje strategické řízení. Evangelizace této nutnosti je ovšem dlouhodobým procesem a věřím, že tento web tomu přispěje.

Druhou příčinou malé obliby strategického řízení je její náročnost a schopnost strategicky myslet. Každý je dobrý v něčem a nikdo není výborný ve všem. Lidé, kteří začínají budovat svou firmu jsou většinou buď výborní obchodníci nebo výborní v nějakém technickém oboru. To jim stačí na rozjezd firmy a pokud jsou úspěšní, mohou si na jednotlivé obory (marketing, logistika, apod.) najímat specialisty nebo je outsourcovat (typicky účetnictví, propagace, IT, apod.). Stejně tak mohou outsourcovat i strategické řízení. Firem, které se tímto zabývají není mnoho, ale tento web má ambici propojit poptávku s nabídkou i v této oblasti. V případě dotazů mě neváhejte kontaktovat nebo se podívejte na sekci Služby.

Majitel firmy se přirozeně snaží naučit další kompetence pro komplexní řízení firmy. Ne vždy se mu to daří, protože, jak jsem zmínil na začátku, nikdo nemůže být výborný ve všem. Strategické řízení se dá naučit, strategické myšlení nikoliv. Strategické myšlení je celistvý pohled na věc, kde se musí zohlednit i vnější svět a zároveň detaily uvnitř oné věci, ať už ta věc je společnost, firma nebo jednotlivec. Stratég musí mít výborné analytické schopnosti, ale zároveň musí mít schopnost pohledu „shora“. To jsou téměř protikladné vlastnosti, proto moc dobrých stratégů není. Stratég musí mít také schopnost rychle se učit nové věci a tyto věci dávat do kontextu. Jestli má člověk vlohy pro strategické myšlení lze zjistit z vícero osobnostních testů. Namátkou například MBTI.
Vraťme se zpátky k strategickému řízení. Tento článek ani celý web nemá ambici popisovat definice. To si může každý vygooglovat nebo si koupit nějakou knihu, která mu ale stejně nepomůže strategicky řídit. Důležitá je vždy aplikace znalostí. Následuje poměrně zjednodušená definice procesu strategického řízení jejímž cílem je praktický pohled, který bude srozumitelný co nejširšímu okruhu zájemců.

Strategické řízení lze rozdělit na následující fáze:
1. Strategická analýza
2. Strategický plán
3. Operativní plán
4. Implementace strategického plánu

Strategická analýza
Strategická analýza popisuje v podstatě dvě základní věci - jak vypadá trh, na kterém firma působí, a jaké jsou silné a slabé stránky firmy.
Co se týká trhu, existuje několik nástrojů, které se dají použít, např. Analýza konkurentů, Analýza 5 tržních sil, Analýza prostředí. Jednou z nejdůležitějších věcí je dobře definovat segment trhu, na kterém působí má firma, jací jsou mí skuteční konkurenti. V některých odvětvích je také důležité nezapomenout na politické, makroekonomické nebo sociální vlivy prostředí. S překotným vývojem technologií nelze zapomínat ani na tuto oblast. Pomocí Analýzy 5 tržních sil lze popsat také sílu zákazníků a dodavatelů.
Co se týká popisu firmy je dobré začít tím, že nadefinuji dlouhodobou vizi toho, co dělám a proč to dělám. Popsat silné a slabé stránky lze pomocí SWOT analýzy nebo pomocí Analýzy schopností. Důležité je si také uvědomit, proč je má firma úspěšná, co jsou ty služby nebo produkty, co nás odlišují od konkurence. Jeden ze základních principů strategického řízení je, že pokud to, co děláme my, může dělat každý, pak to pravděpodobně ostatní napodobí a ekonomická hodnota mé firmy půjde nezadržitelně dolů.

Strategický plán
Strategický plán vychází ze strategické analýzy a na základě shromážděných dat predikuje chování trhu a konkurentů a z toho pak navrhuje jeden nebo více scénářů dalšího dlouhodobého rozvoje firmy. Vedení firmy, resp. majitelé pak vyberou nejvhodnější strategický plán. Strategický plán řeší rozvoj v jednotlivých oblastech (obchod, marketing, IT, atd.), zmiňuje konkrétní kroky, které je potřeba udělat pro naplnění strategických cílů a vize firmy. V této fázi je potřeba také zohlednit finanční aspekty rozvoje.

Operativní plán
Operativní plán je většinou roční byznys plán, tzn. definuje roční cíle a aktivity, které povedou k jeho naplnění včetně výdajové a příjmové stránky rozpočtu. Ve velkých firmách je běžné používat název korporátní plán (corporate plan). Na základě operativního plánu pak firma investuje, najímá nebo propouští zaměstnance, provádí změny v denodenním chodu firmy. Operativní plán musí vycházet ze strategického plánu, jinak by investice do dalšího rozvoje byly jen nahodilými aktivitami konanými na základě okamžitých rozhodnutí a velmi pravděpodobně by nebyly efektivní z dlouhodobého hlediska a nepřispěly by dlouhodobému rozvoji firmy.

Implementace strategického plánu
Jak jsem zmínil v předcházející části strategický plán obsahuje konkrétní kroky. Nejtransparentnější implementace strategického plánu je skrze portfolio projektů. Projekty mají svůj začátek, konec, mají jednoznačně daný rozpočet a mají své jednoznačně dané cíle, resp. kritéria úspěšnosti. Z tohoto důvodu jednoznačně upřednostňuji projekty jako nástroj pro rozvoj firmy. Jednotlivé projekty nebo části projektů, v případě delších projektů, je potřeba zakomponovat do operativního plánu.

Výše zmíněný proces strategického řízení ve firmě je jen stručným popisem. V bezplatném e-Booku najdete podrobnější popis celého procesu i vysvětlení jednotlivých nástrojů strategického řízení.


zpět